یکی از دغده های کارفرمایان برای ساخت ، برآورد قیمت تامین مصالح اجرای اسکلت میباشد .با توجه به رشد تکنولوژی های ساخت و ارائه انواع روشها ، کارفرمایان در صورت عدم امکان بررسی مناسب سیستمهای مختلف ساخت ، در پایان اجرای ساختمان امکان دستیابی به سود مناسب را از دست داده و یا از مزایای مورد نیاز خود در انتخاب سیستم اجرای اسکلت  بهره مناسب را نخواهند برد که عواقب مالی زیادی در بهره وری مناسب در بر خواهد داشت .در انتخاب و ساخت سازه پیش تنیده قیمت ساخت سقف پیش تنیده یکی از مهمترین مواردی است که شرح قیمت تمام شده اسکلت  و ساختمان در ذیل آمده است .

تفاوت اصلی دال بتنی پیش تنیده با سایر روشهای اجرای

یکی از از برآوردهای نادرست و  رایج در بین سازندگان برای انتخاب روش اجرای سقفهای سازه برای افرایش دهانه ها ، مقایسه سقف پیش تنیده با سیستمهای رایج فعلی از قبیل وافل ، یویوت ، تیرچه بلوک و سازه فلزی و سایر سیستما های مشابه ساختمانی میباشد .

سقف پیش تنیده با استفاده از مصالحی اجرا میگردد که عموما” با استفاده از تکنولوژی تولید شده اند (مانند کابل پیش تنیدگی) و جایگزین مصالح قبلی در ساخت اسکلت  از قبیل میلگرد شده اند و همچنین در سقفهای پیش تنیده مقاومت بتن مورد استفاده در سقف نیز باید از رده C30  و بالاتر باشد . همچنین  اجرای سقف پیش تنیده میبایست توسط شزکت و مجری دارای تخصص مربوطه صورت پذیر . کنترلهای آزمایشگاهی و نظارتی نیز میبایست همزمان با کار پیمانکاران صورت پذیرد .

پیش تنیدگی سقف و سازه  پیش تنیده  همواره در کنترلهای  متعدد ناظرین اجرا خواهد شد که نتیجه آن  بهره گیری از تکنولوزی و افزایش طول عمر و کیفیت ساخت اسکلت و مقاومت بالاتر در برابر لرزشهای ناشی از زلزله میباشد . در  سایر روشها از قبیل وافل و یوبوت ، سیستم اجرای اسکلت فقط تغییر در روشهای اجرای سقف سازه ای میباشد و این روشها در رده قدیمی ترین روشهای  اجرای ساختمان  بوده و در بسیاری از کشورها منسوخ و از رده خارج شده است به نوعی میتوان برای سیستم وافل و یوبوت تغییر روش اجرا ، از تیرچه بلوک و حذف یونولیت از سقف سازه نام برد .

همانطور که توضیح داده شده هیچ گونه ارتقاء در کیفیت مصالح و نظارت بر کیفیت در این روشها مشاهده نمیگردد و فقط روشهای اجرا دستخوش تغییر شده است و لذا مقایسه این روشها با پیش تنیدگی سقف امری غیر قابل قیاس میباشد .

قیمت سقف پیش تنیده