مقایسه سقف وافل با پیش تنیده

سقف وافل چیست ؟

دال وافل در دسته سقف های مشبک قرار میگیرد . سقف وافل به دلیل انتقال بار در دو جهت  همانند دال دوطرفه رفتار  می نماید  .در این نوع سقف  میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها حذف میگردند .ضخامت دال وافل میتواند  از ۸۵ تا ۱۰۰ میلیمتر و عمق آن از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر متغیر است .در این روش از قالب های مربعی شکلئ برای ایجاد فاصله بین تیرهای عرضی دال استفاده میشود در سقفهای تیرچه بلوک از پلی استایرن جهت ایجاد قالب بتن استفاده میگردد که پس از اجرا در سقفها خواهد ماند ولی در سقف وافل نیازمند به قالبهای با جنس پلاستیک میباشیم که پس از بتن ریزی از محل خود جدا شده و سقف به حالت مشبک دیده خواهد شد .

قالب بندی وافل

سیستم قالب بندی این نوع دال قابلمه ای است و این سقف دارای وزن کمتری نسبت به بقیه دال‌ها می‌باشد. این نوع دال برای پوشاندن دهانه‌های وسیع مناسب است و چون دو طرفه می‌باشد در هر چهار طرف خود دارای تکیه گاه می‌باشد. البته این نوع سقف دارای نوع یکطرفه یا به عبارتی دال یک طرفه نیز می‌باشد که می‌توان از آن به جای تیرچه بلوک استفاده نمود که به دلیل حذف فوم منجر به کاهش هزینه اجرا می‌شود.

سیستم های اجرای مناسب دهانه های بزرگ

برای انواع سقف برای دهانه های بزرگ میتوان از دال بتن پیش تنیده ، دال وافل ، دال یوبوت ، سازه های خرپایی فلزی ،سازه فلزی با عرشه فولادی نام برد .

دال پیش تنیده یا پیش تنیدگی دال بتنی که استفاه دیرینه درسازه های بتنی کشورهای در حال پیشرفت و یا کشورهای پیشرفته دارد در کشوره ما کمی بیشتر از  یک دهه سابقه اجرایی پیدا نموده است .

از آنجا که مصالح مورد استفاده در این سیستم با تکنولوژی روز دنیا ساخته  میشود  به عنوان تکنولوژی  میتوان از آن نام برد .

در کشور ما از آنجا که ورود به تکنولوژیهای روز دنیا زمان بر بوده و حتی با مخالفتهایی روبرو میگردد و علت ان از بین رفتن منافع تعدادی به جهت فروش مصالح ساخت قدیمی مانند تیرچه و یونولیت میباشد لذا بطور معمول از مزایای دال بتن پیش تنیده صحبتی به میان نمی آید .

در زمان مقایسه سیستم های رایج ساخت با یکدیگر  میبایست به نوع مصالح  مصرفی  توجه نموده  و سپس به  مقایسه قیمتی و  مزایای آنها نسبت  به یکدیگر  اقدام نمود .

هم اکنون سیسمتهای اجرای دال بتنی یویوبت و یا وافل به اشتباه یک نوع تکنولوژی ساخت نامبرده میشود در صورتی که این سیستمها در کشور ما و سایر کشورها از بیش از ۵۰ سال قبل به عنوان یک نوع اجرای دال بتنی بکار گرفته میشده و لذا موضوعی جدید در سقفهای بتنی محسوب نمیگردد و در عمل تغییر نوع قالب تیرچه بلوک میباشد . به عنوان مثال سقف ساختمان کتابخانه ملی در تهران بیش از چهل سال قدمت داشته و از دال بتنی مشبک یا وافل استفاده شده است .